Igiena la locul de muncă: 15 reguli, sfaturi, trucuri
Sursă foto: https://www.pexels.com/photo/contemporary-computers-in-modern-workplace-in-daytime-6044832/
Curățenia și igiena la locul de muncă este foarte importantă pentru protecția și sănătatea angajatorilor și a angajaților. Orice companie ce își dorește o reputație demnă în piața economică are nevoie de o imagine impecabilă a personalului și a spațiului de lucru.
Aflați cum puteți păstra curat și dezinfectat biroul pentru desfășurarea activităților profesionale, care sunt regulile pentru o conduită îngrijită și ce trucuri și ponturi puteți aplica pentru igiena locului de muncă!
Reguli pentru menținerea igienei la locul de muncă
Sursă foto: https://www.pexels.com/photo/workspace-with-modern-convenient-computers-in-daytime-6044819/
Igiena nu ține cont de domeniul de activitate al unei companii. Aceasta are grijă de sănătatea și de bunăstarea personalului, vizitatorilor și a chiriașilor spațiului dumneavoastră de lucru. Prin menținerea unei curățenii și dezinfectări a spațiilor de lucru comune cu produse de calitate, personalul se va simți mai bine și mai productiv.
Perioada curentă înseamnă un moment important pentru păstrarea curățeniei suprafețelor și a sănătății angajaților. Deoarece există numeroase noi implementări de igienă și protecție, acestea trebuie respectate cu foarte mare atenție.
Totodată, atât angajații cât și angajatorii își doresc să se simtă în siguranță și feriți la locul de muncă. Igiena poate reduce mult riscul infectării cu COVID-19 sau cu alte boli și infecții precum răcelile, gripele sau virusurile precum salmonella, streptococul sau stafilococul (infecții ale organismului respirator sau boli de piele).
Pentru ca procesul de curățare și dezinfectare să se realizeze în mod corespunzător, toate produsele folosite să fie avizate de către Ministerul Sănătății, deoarece acestea respectă cerințele de calitate internațională și asigură sentimentul de protecție și siguranță necesar pentru personal.
Igiena suprafețelor comune din spațiul de lucru
Sursă foto: https://www.pexels.com/photo/man-sitting-in-front-of-computer-380769/
Spațiul de lucru înseamnă recepția, biroul, baia, holul, bucătăria și spațiul de relaxare. Acestea sunt suprafețe cu risc mare de contaminare deoarece sunt toate comune. Vor avea prioritate pentru dezinfecție: mânerele, ușile și geamurile, butoanele de la lft, întrerupătoarele, prizele, instalația sanitară și spațiul de luat masa.
Igiena biroului
Biroul este spațiul cel mai des folosit pentru activitățile cotidiene de la locul de muncă. Echipamentul atins frecvent, precum tastatura, mouse-ul, imprimantele și telefoanele trebuie curățate și dezinfectate des.
Puteți amplasa în diferite zone ale biroului lavete de unică folosință pentru ca personalul să le poată folosi ori de câte ori este nevoie pentru a diminua riscul infectării între colegi.
Aerisirea biroului
Spațiul comun de la birou trebuie aerisit și ventilat frecvent și în mod corespunzător. Se recomandă deschiderea gemurilor de minim 15-20 de ori pe zi la anumite intervale, indiferent de anotimp. Acest exercițiu va ajuta la creșterea productivității și la detensionarea angajaților.
Igiena toaletei
Baia de la locul de muncă este un spațiu ce necesită curățenie zilnică. Altfel pot apărea focare de infecție și de microbi. Igiena băii pornește de la curățarea și dezinfectarea suprafețelor cât și încurajarea angajaților de a practica o igienă corectă.
Suprafețele de circulație din baie sunt primele care ar trebui curățate, urmate apoi de spălarea toaletei și a lavoarului. Folosiți mai multe lavete de hârtie sau lavete reutilizabile, însă foarte bine curățate, pentru a preveni răspândirea germenilor, iar mopurile trebuie înlocuite frecvent în cazul în care acestea sunt folosite.
Semne pentru angajați
Angajații au nevoie uneori de câteva semne scrise ca să își amintească să respecte conduita corespunzătoare de igienă. Acestea se recomandă a fi solicitate politicos, fără ca mesajele să sune impunător. Semnele pot fi: „Vă rugăm să vă spălați pe mâini!”, „Vă rugăm să păstrați curățenia!” „Vă rugăm să aruncați produsele de igienă intimă la coșul de gunoi”.
Dispensere pentru hârtie și servețele
Șervețelele de hârtie sunt o alternativă mult mai sănătoasă de implementat la locul de muncă în defavoarea uscătoarelor de mâini. Cele din urmă pot răspândi microbii pe haine și pe suprafețele din apropiere.
În plus, hârtia igienică trebuie protejată de umiditatea crescută sau de alți factori externi. În prezent, se recomandă a instala un dispenser ce porționează cantitatea de hârtie igienă pentru ca aceasta să nu fie atinsă de mai multe persoane. Mai mult, pentru siguranța angajaților puteți investi în acoperitoare de colac pentru toaletă.
Distribuitor pentru săpunul lichid
Pentru protecția sănătății personalului, se recomandă a instala un dispenser de săpun lichid precum cele fără atingere. Acestea sunt considerate mai igienice spre deosebire de cele cu pompă, însă ambele își ating scopul: de a ajuta la înlăturarea microbilor și a murdăriei de pe mâini.
Pentru baia comună a locului de muncă se recomandă să nu existe săpunurile clasice, solide deoarece acestea pot strânge reziduurile de murdărie și bacterii de la persoanele care le-au folosit anterior.
Lumini cu senzori de mișcare
Prizele și întrerupătoarele pot caza foarte mulți microbi dacă acestea nu sunt curățate frecvent. Întrerupătorul din baie este utilizat de foarte mulți angajați.
Înlocuirea acestuia cu lumini acționate de senzori de mișcare vor preveni îmbolnăvirea colegilor și vor scădea consumul curentului electric și costul acestuia.
Păstrarea curățeniei personale
Sursă foto: https://www.pexels.com/photo/person-washing-hands-4308205/
Alături de igiena și curățarea suprafețelor întregului spațiu de activitate, personalul ar trebui să aibă o conduită disciplinată cu privire la igiena personală. Părul, corpul, dantura, urechile, unghiile și mâinile, alături de garderoba și aspectul îngrijit al ținutelor vestimentare sunt elemente ce necesită îngrijire constantă.
Igienizarea și spălarea mâinilor
Spălatul mâinilor a fost întotdeauna recomandat de către medici pentru a menține un stil de viață sănătos și curat. La locul de muncă vei interacționa cu foarte multe obiecte comune, ceea ce necesită un surplus de atenție.
Este recomandat să vă spălați pe mâini frecvent și corespunzător pe parcursul unei zile:
- După ce vă suflați nasul, tușiți sau strănutați.
- Înainte și după ce vă preparați mâncarea.
- După ce utilizați toaleta.
- După ce folosiți obiectele comune: imprimanta, telefonul, clanța cât și alte elemente.
Chiar dacă este tentant să folosiți un uscător de mâini, șervețelele sau prosoapele de hârtie vă vor feri de microbii din aer, iar dumneavoastră îi veți proteja pe ceilalți.
Dezinfectantul pentru mâini și cel pentru suprafețe
Sursă foto: https://www.pexels.com/photo/wood-man-people-woman-4175322/
Dezinfectarea suprafețelor
În prezent, dezinfectarea locului de muncă este o etapă extrem de importantă pentru a păstra spațiul ferit de microbi. Există diferiți dezinfectanți pe bază de alcool, clor, aldehide sau peroxid de hidrogen. Toate aceste tipuri vor păstra compania dumneavoastră un spațiu curat și igienizat.
Dezinfectarea mâinilor
Dezinfectantul pentru mâini a devenit din ce în ce mai folosit și necesar pentru majoritatea activităților realizate într-un spațiu comun. La locul de muncă ar trebui să există dispensere pline cu soluție, amplasate atât în baie cât și în birouri.
Spălarea mâinilor cu apă și săpun este importantă, însă uneori există posibilitatea să nu ai această resursă la îndemână. Pentru sănătatea dumneavoastră se recomandă a găsi un echilibru între curățarea clasică și cea cu dezinfectant, însă acestea trebuie folosite ori de câte ori este nevoie.
Măsuri de prevenție adoptate
Sursă foto: https://www.pexels.com/photo/business-people-wearing-face-masks-and-talking-4427926/
Măsurile de prevenție adoptate atât de angajator cât și de angajat sunt foarte importante deoarece vor asigura necesarul de protecție împotriva microbilor și vor păstra locul de muncă igienizat și ferit de focarul COVID-19 sau al altor bacterii transmisibile.
Măsurile implementate de către angajator
- Se recomandă stabilirea unor culoare separate de circulație pentru a reduce contactul dintre echipe.
- Limitarea numărului de angajați prezenți într-un anumit interval de timp.
- Instalarea dozatoarelor de dezinfectant pentru mâini în diferite zone ale biroului, cât și în baie și bucătărie.
- Curățarea și dezinfectarea suprafețelor și obiectelor comune în regim zilnic.
- Birourile fizice se recomandă a fi distanțate.
- Ședințele și întâlnirile să se realizeze cu precădere în mediul online, diminuând astfel interacțiunea fizică și riscul de infectare.
- Desemnarea unei persoane responsabile cu verificarea temperaturii angajaților, vizitatorilor sau chiriașilor.
- Informarea tuturor angajaților cu privire la noile modificări de lucru pentru sănătatea acestora.
Măsurile pentru angajați
Igiena personală a angajaților este foarte importantă pentru ei, cât și pentru colegii și persoanele cu care interacționează. În cazul în care aceștia prezintă simptome de răceală, se recomandă să înceteze activitățile sociale până la remedierea situației.
La locul de muncă, angajații trebuie să poarte masca de protecție, să evite zonele aglomerate, să se spele și să-si dezinfecteze frecvent mâinile și să păstreze distanța față de ceilalți colegi.
Cât costă menținerea igienei la locul de muncă
Sursă foto: https://www.pexels.com/photo/green-leafed-plants-380768/
Igiena locului de muncă este un criteriu important pentru a elimina absenteismul și a întări încrederea, productivitatea și starea de bine a angajaților în mediul lor de lucru.
În această perioadă costurile alocate pentru igienă pot crește, însă prin realizarea unui plan bine făcut, ele pot fi ținute sub control.
Săpunul spumă de mâini pentru dozator este foarte eficient în înlăturarea murdăriei și a microbilor, reducând costurile și impactul asupra mediului. Achiziționarea dezinfectantului în cantități mai mari va reduce costul firmei.
Totodată, prosoapele de mâini cu dispenser sunt cea mai sigură modalitate pentru evitarea contaminării. Dispenserul va reduce consumul nedorit al acestora.
Pentru controlul consumului de substanțe și materiale în igienizarea suprafețelor, puteți utiliza lavete de curățare. Spray-urile vor răspândi 30% din cantitatea acestora în aer, fiind o risipă de produs și cost.
Igiena la locul de muncă este foarte importantă pentru sănătatea, bunăstarea și gradul de productivitate al angajaților și angajatorilor. Ghidul prezent oferă câteva reguli, sfaturi și ponturi pentru o igienă realizată corect la costuri decente.
Produsele de îngrijire și dezinfectare a spațiului de lucru vor proteja personalul de eventualele bacterii. Puteți întotdeauna să apelați la o echipă cu expertiză în domeniu pentru a vă ajuta cu alegerea materialelor și a cantităților potrivite!